Ocena wątku:
  • 5 głosów - średnia: 4.8
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olej do amortyzatorów - FAQ - lepkość, zamienniki, etc.
#1
Exclamation 
[Obrazek: broken%2520fork%2520eat%2520shit.jpg]


Postanowiłem zebrać informacje na temat olejów do amortyzatorów w jednym miejscu oraz wyjaśnić niektóre terminy w tej kwestii.

Poniżej zamieszczam także tabelę porównawczą, która pomaga wybrać zamiennik dla "oryginalnych" [Fox, Manitou, Rock Shox, etc.] olejów stosowanych w amortyzacji rowerowej oraz szczegółowe karty technologiczne uznanych producentów olejów do amortyzacji.

Czynnikiem, który należy brać pod uwagę przy porównywaniu olejów jest lepkość [viscosity] zapisywana według standardu ISO w postaci: cSt@40°C / cSt@100°C / VI. Do wstępnego wyboru zamiennika i porównania olejów wystarczy pierwsza wartość w tabeli [cSt@40°C].
W niektórych kartach technologicznych można znaleźć także inną jednostkę lepkości: mm2/s.

1 Centistoke [cSt] = 1 Square Millimeter Per Second [mm2/s]


Podczas wyboru oleju warto również zwrócić także uwagę na inną wartość: współczynnik lepkości [viscosity index = VI], który wskazuje wpływ zmiany temperatury na lepkość oleju.

Niski współczynnik lepkości oznacza stosunkowo dużą zmianę lepkości wraz ze zmianami temperatury. Innymi słowy, olej staje się bardzo "rzadki" w wysokich temperaturach i niezwykle "gęsty" w niskich temperaturach.

Wysoki współczynnik lepkości oznacza stosunkowo niewielkie zmiany lepkości w szerokim zakresie temperatur. W praktyce: im większy współczynnik lepkości [VI], tym bardziej jednolite i spójne tłumienie podczas dużych zmian temperatury.

Wysoki współczynnik lepkości szczególnie ważny jest w tylnych amortyzatorach gdzie, ze względu na charakterystykę pracy tylnego zawieszenia, olej pracuje w wysokich temperaturach.
W przednich amortyzatorach zazwyczaj zmiany temperatur są mniejsze, co nie oznacza, że współczynnik lepkości nie ma tutaj znaczenia, np. podczas jazdy w niskich temperaturach.

Weight Oil vs. Viscosity
W wyborze oleju nie należy sugerować się lepkością [oil weight] oleju według standardu SAE [Society of Automotive Engineers], która najczęściej widnieje na etykiecie w postaci np. 2,5W, 7wt, etc. Dlaczego? Ponieważ olej do amortyzatorów 7wt jednego producenta może mieć taką samą lepkość [viscosity] jak olej 10wt innego producenta, np:

Fox Suspension Fluid 7wt - 31.82 cSt @ 40°C
Red Line Suspension Fluid 10wt - 30.40 cSt @ 40°C


Czym zastąpić oryginalny olej?

To najczęstsze pytanie i zmora początkujących domowych mechaników! Oczywiście każdy autoryzowany serwis będzie zalecał stosowanie oryginalnych i dedykowanych dla danej marki olejów. Wiadomo jednak, że ani Fox, ani Marzocchi ani żaden inny producent amortyzatorów nie ma swojej rafinerii i nie produkuje olejów na własny użytek. Najczęściej stosuje się tzw. "Product Rebranding" czyli po prostu produkt znanego potentata olejowego sprzedaje się jako dedykowany olej dla danej marki amortyzatorów: w innej [lub takiej samej] butelce, z inną etykietą, z logiem Fox, Marzocchi lub RockShox i oczywiście z nową, kilkukrotnie wyższą ceną. Np. Marzocchi używa przebutelkowanego oleju Golden Spectro Cartridge Fork Fluid.

Najważniejsze to dopasować lepkość naszego zamiennika do oleju oryginalnego. Oczywiście olej olejowi nierówny. Zarówno baza oleju [syntetyk, pół-syntetyk] jak i dodatki uszlachetniające, smarujące i antyspieniające powodują, że możemy odczuć mniejszą lub większą różnicę w działaniu amortyzatora po zastosowaniu takiego zamiennika. Ale jak mawiali starożytni rzymianie: na bezrybiu i rak ryba. Więc jeśli pod ręką nie mamy "oryginalnego" oleju możemy zerknąć na tabelkę poniżej i wybrać olej o podobnej lepkości innego producenta. Jeśli trudno nam dobrać daną lepkość nominalną możemy zmieszać dwa oleje różnej gęstości [tego samego producenta] aby otrzymać pożądaną lepkość [tabela mieszania poniżej].

Poniżej postaram się przedstawić gotowe rozwiązania lub zamienniki dla najpopularniejszych marek na rynku.


Marzocchi

Marzocchi 7,5W to nic innego jak olej Golden Spectro Cartridge Fork Fluid (125/150, Light), który ma lepkość: 26 cSt@40°C

Aby otrzymać taką samą lepkość jak Marzocchi 7,5W należy zmieszać oleje Motorex w następującym stosunku: 70% 5W i 30% 7,5W.


RockShox

RockShox stosuje rebrandowane oleje Torco RFF.
Jednak żeby nie było za łatwo znaleźć zamiennik, RS postanowiło zmienić oznaczenia na swoich olejach, poniżej ściągawka:

RockShox 2.5wt = Troco RFF 5 = 10.75 cSt@40°C
RockShox 5wt = Torco RFF 7 = 16.10 cSt@40°C
RockShox 10wt = Torco RFF 15 = 33 cSt@40°C
RockShox 15wt = Torco RFF 20 = 43.90 cSt@40°C



BOS

BOS w swoich amortyzatorach stosuje olej Kayaba 01 [120 zł/L] o lepkości 15.60 cSt@40°C. Biorąc pod uwagę samą lepkość istnieje sporo zamienników, które możemy zastosować. Najlepszym i jednocześnie dostępnym w Polsce wydaje się być MOTUL Fork Oil Factory Line Very Light 2.5W.

Inne rekomendowane oleje:
- Golden Spectro 85/150 Cartridge Fork Fluid 5wt
- Pro Honda HP Fork Oil 5wt
- Pro Circuit Fork Fluid PC-01
- Yamalube 01 Suspension Oil / KYB 01
- Bel-Ray Fork Fluid 5wt



Kalkulator Lepkości


Jeśli w tabeli brak jest zamiennika o lepkości, która nas interesuje, a w domu mamy 2 oleje [rzadszy i gęstszy tego samego producenta], możemy je wymieszać aby uzyskać żądaną lepkość. Proporcje mieszania obliczy za nas ten wspaniały kalkulator lepkości. Wystarczy wpisać lepkość, którą chcemy uzyskać oraz lepkości olejów, które posiadamy na stanie. Ważne: lepkość należy podać w jednostkach cSt@40°C.








[Obrazek: Oil%2520Viscosity%2520Table%252001.jpg]
[Obrazek: Oil%2520Viscosity%2520Table%252002.jpg]
[Obrazek: Oil%2520Viscosity%2520Table%252003.jpg]
[Obrazek: Oil%2520Viscosity%2520Table%252004.jpg]






c.d.n.
Odpowiedz
#2
a Fox Float Fluid ? gdzieś czytałem że ma ~70wt? ale ile to będzie w ISO itp. to nie wiem
i mnie kryzys dopadł, jem spleśniały ser, piję stare wino i jeżdżę samochodem bez dachu
· filmy ·
Odpowiedz
#3
Już wkrótce napisze więcej konkretów.
Umieszczę info w tym poście, aby było łatwiej znaleźć.
Odpowiedz
#4
No dobra, inżyniera tabelki zaciekawią wręcz zafascynują. Ale wielu na forum na pewno wolałoby jaśniejszą sytuację, konkretną. Który z tych wszystkich olejów kupić, ze względu na jakość-cena do amortyzatorów, a który do damperów?
Odpowiedz
#5
Parę faktów z moich doświadczeń z olejami:

- Shell Fork Oil 7,5W - zalałem nim Marcoka MX Comp Coil i chodzi ok, w temperaturze poniżej zera nie ma żadnej różnicy w pracy widelca w porównaniu do temp. dodatniej
- Motul Fork Oil 5W, 10W, 15W - wypróbowałem je wszystkie w Wotanie, przy dodatniej temp. jest ok (10W najlepiej się sprawdził) a bliżej zera i poniżej jest tragicznie, olej bardzo gęstnieje i widelec muli niesamowicie (tak samo było, przy fabrycznym zalaniu SuspensionBlood Type 2 - na zimę lipa)
- Silkolene 2,5W - zalałem nim ostatnio Wotana i Duroluxa. Durolux przy -15 stopniach nieznacznie przymula, ale i tak chodzi o niebo lepiej niż Wotan zalany Motulem 10W przy +1 stopniu.

Wniosek: na zimę tylko SilkoleneSmile
PZDR
Banshee Wildcard + Fox DHX 3.0 Coil + RS Totem
RoztoczeMTB.pl - pierwsze forum rowerowe Roztocza i okolic
Odpowiedz
#6
Zgodnie z pierwszą kolumną tabelki, Silkolene 2,5W jest minimalnie mniej gęsty od Rock Shox 5W, za to ma prawie 2 razy większy współczynnik lepkości, a więc odporność na zmiany temperatury. Więc właśnie dziś będę przelewał amora. Zresztą Silkolene ma jeden z najwyższych współczynników lepkości w tej tabeli. Nieźle wygląda też Motul Shock Oil, ale nie znalazłem go w Polsce w sieci.
Odpowiedz
#7
(01.02.2012, 21:59)czarrny1 napisał(a): No dobra, inżyniera tabelki zaciekawią wręcz zafascynują. Ale wielu na forum na pewno wolałoby jaśniejszą sytuację, konkretną. Który z tych wszystkich olejów kupić, ze względu na jakość-cena do amortyzatorów, a który do damperów?

No właśnie. Do tej pory byłem zdecydowany kupić Motula Light, teraz widzę, że lepiej od niego wypada Silkolene Pro RSF. Tylko jeszcze pozostaje pytanie - 5wt, czy 7,5wt? Amor Z1 RC2, nie mam zamiaru zalewać go innym olejem na lato, a innym na zimę, po prostu zmieniam raz w sezonie.
Watching television is like taking black spray paint to your third eye.
Bill Hicks
Odpowiedz
#8
(04.02.2012, 12:49)Clyde napisał(a): No właśnie. Do tej pory byłem zdecydowany kupić Motula Light, teraz widzę, że lepiej od niego wypada Silkolene Pro RSF. Tylko jeszcze pozostaje pytanie - 5wt, czy 7,5wt? Amor Z1 RC2, nie mam zamiaru zalewać go innym olejem na lato, a innym na zimę, po prostu zmieniam raz w sezonie.

Jeśli wiesz, czym był zalany do tej pory, to znajdź jego gęstość w pierwszej kolumnie i dobierz najbardziej zbliżonego Silkolene.
Odpowiedz
#9
Silkolene Pro RSF jest polecany do damperów i zamkniętych kartuszy, nie do otwartej kąpieli.
Odpowiedz
#10
A dlaczego nie? Jakie to ma znaczenie, jaka jest różnica w parametrach oleju przeznaczonego do kąpieli otwartej? Chodzi o to, że tam olej oprócz tłumienia pełni też funkcję smarującą, czy jak?
Jestem drugim właścicielem widelca, poprzedni zmieniał w nim olej, ale nie mam pojęcia na jaki.
Watching television is like taking black spray paint to your third eye.
Bill Hicks
Odpowiedz
#11
(04.02.2012, 16:24)Andrew napisał(a): Silkolene Pro RSF jest polecany do damperów i zamkniętych kartuszy, nie do otwartej kąpieli.

Zalałem swoją Vanillę czerwonym foxem czyli Silkolene Pro RSF i nie czuje, żeby działanie się zmieniło, a mam otwartą kąpiel olejową
Odpowiedz
#12
To dziala w druga strone moim zdaniem, nie kazdy olej nadaje sie do zamknietych systemow /pienienie/, ale praktycznie kazdy do otwartych.
Odpowiedz
#13
Tak się zastanawiam, jak pomieszam dwa oleje takie same tylko o innej lepkości 5W i 15W to zachowując proporcje 1:1 wyjdzie ~10W a 3:1 ~7,5W, z matematycznego punktu widzenia powinno się zgadzać, dobrze rozumuje? Wink
Odpowiedz
#14
dobrze rozumujesz Smile
Odpowiedz
#15
Zalałem Silkolene PRO RSF 7.5 mojego Marcoka All mountain ATA/TST2 i DHXa 5.0 AIR i jest zaje. Marcok to chodzi wyczuwalnie lepiej niż na oryginale. Polecam. poszło mi w sume z 400ml towaru więc przy cenie 65zl za litr a nie za ćwiarę to mistrzostwo wręcz jest.
Odpowiedz
#16
ciekawe, ciekawe..
Ja dorzuce od siebie garśc info odnosnie Foxa :
" Fox 10wt (Silkolene Pro RSF 10wt) is what they are using in their newer dampers. Fox 7wt is nothing more than Torco RSF Medium. Maxima 10wt is virtually the same weight as 7wt Fox. "

a tu specyfikacje Torco... http://www.torcousa.com/technology/RSF.pdf można sobie porównac kto co tam planuje zakupić zamiast 7W Foxa.

Ja dla siebie zakupię Agipa'a 7,5W bo jest stosunkowo tani, a parametry ma podobne.. i jest w sklepie niedaleko Smile

Zamiast Fox Float Fluid użyję jakiegokolwiek przekładniowego syntetycznego oleju 80W. To nie silnik F1 Tongue
Odpowiedz
#17
(26.02.2012, 01:44)bike86 napisał(a): ciekawe, ciekawe..
Ja dorzuce od siebie garśc info odnosnie Foxa :
" Fox 10wt (Silkolene Pro RSF 10wt) is what they are using in their newer dampers. Fox 7wt is nothing more than Torco RSF Medium. Maxima 10wt is virtually the same weight as 7wt Fox. "

a tu specyfikacje Torco... http://www.torcousa.com/technology/RSF.pdf można sobie porównac kto co tam planuje zakupić zamiast 7W Foxa.

Ja dla siebie zakupię Agipa'a 7,5W bo jest stosunkowo tani, a parametry ma podobne.. i jest w sklepie niedaleko Smile

Zamiast Fox Float Fluid użyję jakiegokolwiek przekładniowego syntetycznego oleju 80W. To nie silnik F1 Tongue
Właśnie kurde z tym smarowaniem uszczelek to bym uważał. Nie sprawdzony szuwaks może wpływać na gume uszczelek. Np. mogą puchnąć albo zmieniać twardość. Ja smarowałem Float fluidem.
Odpowiedz
#18
Gabki smarujace siedza mi od zeszlej zimy, mysle jakies 13-14miesiecy jedne w oleju polsysntetycznym do pomp prozniowych, a drugie w mineralnym. Obydwa oleje w okolicach 80W, wlasciwie ten drugi ma blizej 90. Ten drugi ,czyli mineralny zalatwia w kilka miesiecy przewody Festo -pneumatyka - puchna...
Odpowiedz
#19
Tylko znowu na Pinkbike'u w filmiku instruktażowym gąbki zamaczane są w oleju 10W (zielonym), a nie w Float'cie. Co z tego wynika? Ano to, że to jest wszystko jedno, a Fox tak czaruje, żeby sprzedawać więcej "swojego" przepakowanego oleju Smile
Myslę, że żaden sprzedawany w sklepie olej dedykowany do amortyzatorów nie będzie niszczył uszczelek. W końcu w motocyklach też są uszczelki, myślę ze te rowerowe nie są robione z jakis specjalnych materiałów. Teraz Fox podnieca się uszczelkami SKF, myslę ze to te same materiały co inne motocykowe uszczelki SKF.
Odpowiedz
#20
I mysle, ze te same uszczelnienia co w pneumatyce i hydraulice z logo SKFa od lat..., czyli dla mnie zwykle.
No.., chyba, ze dla Foxa SKF wymyslil jakas rewolucje....
Co do gabek, to dalem sobie z ciekawosci, czy zezre. Ja z tych olejow zrezygnowalem i daje 10-15w na gabki w amorze.
W zimie obydwa oleje zachowuja sie prawie jak miod. Stoja oczywiscie w pomieszczeniu nieogrzewanym, ale bez mrozu.
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości