Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rodzaje zawieszeń w ramach fullsuspension
#1
Question 
Witam wszystkich. Zauważyłem ten jakże ciekawy dział i pomyślałem że zaproponuje temat na artykuł czyli "Rodzaje zawieszeń w ramach FS". Czyli artykulik opisywał by po kolei każdy rodzaj zawieszenia ram FS które występują na rynku na dzień dzisiejszy, ich zalety i wady, przykłady ram do każdego rodzaju.
Moja wiedza jest zbyt mała żeby ogarnąć ten temat i go streścić, a w internecie nie zauważyłem jakiegoś konkretnego,sensownego artykułu. Kto podejmie wyzwanie ? Big Grin
"Dobry rower to taki, który nie chce cie zabić na każdym kamieniu"
Odpowiedz
#2
No więc Smile

   
Odpowiedz
#3
Ja mam w Tomaszu USA zawieszenie amerykanskie IAS...Najlepsze to wiem. Ale to jeden,dwu,trzy,cztery,piec,szesc zawias?

Nie znam sie kompletnie. Temat fajny.

[Obrazek: Tomac-Vanish-Instant-Active-Suspension.jpg]
Odpowiedz
#4
No właśnie i idea jest taka że po przeczytaniu takiego artykułu każdy by potrafił określić rodzaj danego zawieszenia itd,itp. Jak ktoś Podejmie wyzwanie to niech wrzuci na forum i moderator podepnie temat (byłby dosyć wartościowyTongue )
"Dobry rower to taki, który nie chce cie zabić na każdym kamieniu"
Odpowiedz
#5
http://forum.emtb.pl/Thread-Wady-zalety-...esze%C5%84
piąty odmieniec
Odpowiedz
#6
http://www.bikeradar.com/gear/article/bu...t-1-28367/
http://www.bikeradar.com/gear/article/bu...t-2-28438/
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_suspension

(03.11.2012, 19:08)Kapitan Misfit napisał(a): Ale to jeden,dwu,trzy,cztery,piec,szesc zawias?
Jedno Smile
Odpowiedz
#7
Uzu, twórz - może dzięki temu nie będzie trzeba się kłócić Wink

Kapitanie, jedno Wink
Odpowiedz
#8
(03.11.2012, 19:08)Kapitan Misfit napisał(a): [Obrazek: Tomac-Vanish-Instant-Active-Suspension.jpg]

Ale ten tylny trójką to jak od pancernika jest Smile
Mój to słabiutko wygląda przy tym...
JA tez sie w tych zawiasach nie łapię, mój trójkąt jest ruchomy, a nie sztywny jak w tomacu i tez jednozawias? Coś oszukujecie...
Black Devil Transition Covert Cool
Na sprzedaż:
buty Shimano SH-MT 42 rozm 44
Odpowiedz
#9
rumik napisał(a):
(03.11.2012, 19:08)Kapitan Misfit napisał(a): [Obrazek: Tomac-Vanish-Instant-Active-Suspension.jpg]
Ale ten tylny trójką to jak od pancernika jest Smile
Mój to słabiutko wygląda przy tym...
JA tez sie w tych zawiasach nie łapię, mój trójkąt jest ruchomy, a nie sztywny jak w tomacu i tez jednozawias? Coś oszukujecie...

To co obiło mi się o uszy to na to co piszesz nie można patrzeć rumik. Trzeba zwrócić uwagę na tor ruchu po jakim porusza się koło. U mnie bodajże jest jednozawias z linkiem pośredniczącym.
[Obrazek: p4pb7687774.jpg]

Ps. Na bank jest to jednozawias Wink
Odpowiedz
#10
Raczej nie inaczej.
W sumie w pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że wszystko co nie ma pomiędzy główną osią obrotu, a osią koła żadnego punktu pośredniczącego to od strony kinematycznej jest jednozawiasem.
Bo od strony technicznej to BellaCoola jednak zawiasy ma 4 Wink
Odpowiedz
#11
http://www.matthewz.republika.pl/

Polecam, Adam Słodowy Smile

Ale jak juz Ózó pisze, to na pewno będzie full profeska.
Odpowiedz
#12
(09.11.2012, 17:24)Killo napisał(a): Ps. Na bank jest to jednozawias Wink

No u mnie jest podobnie. Ale jak w zawiasów tu jest w ch..j to dlaczego jednozawias się nazywa? DebilozaSmile
Black Devil Transition Covert Cool
Na sprzedaż:
buty Shimano SH-MT 42 rozm 44
Odpowiedz
#13
Kinetycznie zawieszenie, w którym pomiędzy osią obrotu wahacza i osią obrotu koła nie ma innych punktów obrotu, zawsze będzie trantowane jako zawieszenie jednozawiasowe....ZAWSZE Smile
Nie ma na to innej rady Smile
Może to być oczywiście jednozawias z dźwigniami pośredniczącymi (możliwość obliczenia linków zawiechy tak, że w każdym położeniu wahacza jest inne przełożenie dźwigni na damperze - innymi słowy moment siły większy lub mniejszy w zależności od wychylenia zawiechy).
mamy tu też wszelkie kombinacje z lokalizacją jedynego zawiasu - przed i dużo powyżej suportu (high single pivot w Orange), za suportem, tuż powyżej suportu, w osi obrotu suportu....itd.

W każdym innym przypadku mamy zawieszenie:
- czterozawiasowe (wiele konstrukcji z tzw. ogniwem Horsta, ang. Horst-Link), czterobelkowe (np. 4 bar by Kona) - gdy jest zawias w dolnej części trójkąta tylnego lub inne rozwiązania.
- z wirtualnym punktem obrotu (VPP) (i wszystkie odmiany), gdzie zazwyczaj oba linki wahacza pracują w przeciwnych kierunkach
- DW-link (oba linki poruszają się jednocześnie w kierunku ugięcia zawiechy) - tu Maestro Gianta, zawiecha Mondrakera, Canfielda...
- URT - pełny tylny trójkąt wraz z spuportem (suport wbity w wahacz)
- rzadko spotykane wariacje nad jednozawiasem i 4-zawiasem - gdzie np. w osi koła znajduje się punkt obrotu jednej z belek zawieszenia (Split Pivot) lub oś obrotu wahacza znajduje się dokładnie w osi suportu (bottom bracket pivot point)

mamy też masę wariacji na temat powyższych:
- damper w Maestro mocowany dołem nie w osi obrotu dolnego linku, a w środku tego dolnego linku (dodatkowy zawias/mocowanie), to obejście patentu Maestro i voila - zawiecha w Pivot Cycles (i chyba w CUBE oraz nowych Commencalach również jakoś podobnie to wygląda, tu wrzuciłbym również TREK Full Floater, ale mogę się mylić)
- linki do wahacza przyspawane inaczej niż w patencie VPP: górny do rury podsiodłowej, a nie do rury górnej - a dolny skierowany w górę nie w dół to z kolei pewnie jakieś obejście patentu na VPP - i voila...zawiecha FSP2 w moim Lapierredalaczu X-160 (w x-controll'u też).

Jest masa innych typów zawiechy, ale to już w zasadzie izolacja wpływu pedałowania i hamowania na pracę zawieszenia i nie sposób ich wkładać do jednego worka z powyższymi. Tu mamy m.in. GT i-drive i zawiechę któregoś FELTa, Mongoose Khyber (supermocno skomplikowana, ale działa), Kona Coiler2 (w zasadzie virtualny czterozawias Wink ) oraz patent na izolację hamowania (dźwignia ustalająca umiejscowienie zacisku zależnie od ugięcia zawieszenia - nie pamiętam nazwy Sad )

To tak w skrócie - UZU, możesz dowolnie wykorzystać powyższy materiał i poprawić, jeżeli gdzieś się pomyliłem - będę na bieżąco modyfikował w razie potrzeby.

Dobry artykuł na wikipedii:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_suspension
OQS Rider - na zrozumienie nie liczę - przepraszać też nie zamierzam...
OQS na FB
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości